Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: AA+A++ | Zmień kontrast |  

Bibliotecon - dni fantastyki 2019

Utworzono dnia 02.10.2019

Projekt BiblioteCon dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Projekt wychodzi naprzeciw zainteresowaniom czytelników, ale zakłada znacznie więcej - to cykl wydarzeń, podczas których wykreujemy „fantastyczną bibliotekę”, koncentrując się na literaturze (LCon), sztuce (ArtCon) i grach (GryCon). Do świata wyobraźni zapraszamy entuzjastów tego gatunku, a także wszystkich rozwijających pasje i zainteresowania. Głównym zadaniem projektu jest przybliżenie fantastyki w możliwie jak najciekawszy sposób. Proponujemy wykłady, prelekcje, spotkania z pisarzami „literatury absolutnej” i artystami, specjalistyczne warsztaty, działanie artystyczne, turnieje gier oraz konkurs literacki i inne tematyczne aktywności. Szczegóły pod plakatem.

 

PROGRAM WYDARZEŃ


22.10 WTOREK

 
9:00-16:30 WARSZTATY: PODSTAWY PROJEKTOWANIA GIER 2D ZA POMOCĄ NARZĘDZIA UNITY (prow. Daniel Hałat)
Na warsztatach uczestnicy nauczą się, w jaki sposób zrobić kompletną, prostą grę 2D składającą się z poruszającej się postaci i poziomu, po którym będzie można się przemieszczać, a także dowiedzą się jak dodać do gry elementy, które można zbierać, żeby stworzyć ciekawą grę.

Harmonogram:

09:00-10:30 Wprowadzenie do Unity: Nawigacja, narzędzia, sposób pracy.
10:30-12:00 Projektowanie poruszania się postaci oraz sposoby tworzenia poziomów.
12:00-12:45 Lunch + rozmowa
12:45-16:30 Stworzenie kompletnego poziomu wraz z postacią poruszającą się po nim.

Prowadzący Daniel Hałat od 10 lat zajmuje się projektowaniem i programowaniem gier wideo. Współtworzył takie gry jak "Dawid Podsiadło Gra", "Symmetry", "Repressed", "Bloody Finger Jump", "BRAIN IT: Amazing Adventure". Obecnie pracuje w growym indie "Sigur Studio" jako Lead Designer.


18:00 SPOTKANIE Z JACKIEM PIEKARĄ
To coś więcej niż rozmowa z cenionym futurologiem, pisarzem, fantastą. To coś więcej niż praca, napisane książki i pasja. To próba wybudowania mostu między wyobraźnią pisarza a wyobraźnią czytelnika, To zaproszenie do swojego świata i subiektywnego odbioru
literatury przez czytelnika.   

JACEK PIEKARA jest jednym z najpopularniejszych pisarzy fantastycznych. Prowokujący. Zaskakujący. Potrafi rozbawić, zbulwersować, dotknąć do żywego. Wymyka się oczekiwaniom i nie daje zaszufladkować. Należał do grup literackich TRUST oraz Klub Tfurcuf. Był redaktorem naczelnym czasopisma Click! i Fantasy. Prowadził rubryki w czasopismach komputerowych takich jak Secret Service, Gambler, Świat Gier Komputerowych, Click. Pracował w Radiu Wawa, w korporacjach, emigrował zarobkowo do Wielkiej Brytanii. Współtworzył scenariusz do gry komputerowej „Książę i Tchórz”, w której stworzył postać Arivalda z Wybrzeża. Postać tę uczynił później bohaterem zbioru opowiadań „Ani Słowa Prawdy” (Fabryka Słów). Pomimo iż jest wytrawnym graczem, tworzenie gier bawi go nieporównywalnie bardziej, niż granie. Jak sam twierdzi „największa radość tkwi przecież w dziele kreacji”. Debiutował w sierpniu 1983 r. opowiadaniem „Wszystkie twarze szatana” na łamach miesięcznika „Fantastyka”. Jego pierwszą powieścią był Labirynt wydany w 1986 r. Od tego czasu opublikował kilkadziesiąt opowiadań i powieści, z których największą sławę przyniósł mu Cykl Inkwizytorski – opis świata, w którym Jezus nie umarł na krzyżu, ale zstąpił z niego i pokarał swych wrogów ogniem i żelazem (Fabryka Słów 2003, 2004, 2006, 2008, 2010, 2011, 2014, 2015). Cykl jeszcze nie został zakończony, czytelnicy z niecierpliwością czekają na ostatni, wieńczący dzieło tom „Czarna Śmierć”. W dorobku autora można znaleźć także obrazoburczą antyutopię Przenajświętsza Rzeczpospolita (Fabryka Słów 2008) czy osadzoną w realiach przedrozbiorowych dylogię Charakternik (Fabryka Słów 2009) W 1990 r. otrzymał Nagrodę Europejskiego Stowarzyszenia Science Fiction dla autora roku, w 1989 r nominowany do Nagrody im. J.A. Zajdla. Fanatyk historii, wytrawny kucharz i miłośnik adrenaliny.

 

23.10 ŚRODA

17:00-18:30 GOOD GAME NIGHT - TURNIEJ GIER PLANSZOWYCH PANDEMIC (drużynowo)
W turnieju mogą wziąć udział drużyny (2-4 osób). Organizator zastrzega sobie prawo do połączenia bądź rozdzielenia drużyn. O wygranej decyduje czas zakończenia gry z pozytywnym rezultatem.

18:30-20:30 GOOD GAME NIGHT - TURNIEJ GIER PLANSZOWYCH FANTASTYCZNE ŚWIATY (solo)
O wygranej decyduje liczba uzyskanych punktów. W ramach turnieju zostanie rozegranych kilka rund, zależnie od liczby uczestników.

Uczestnikami turniejów Pandemic i Fantastyczne światy mogą być osoby powyżej 13 lat. Dla zwycięzców (drużyn i osób indywidualnych) przewidziane są nagrody rzeczowe. Zgłoszenia: promocja@mbpzory.pl lub tel. 32 43 43 197 wew. 26.
 

17:00-19:00 ARTFANTASY - OBRAZOŚNIENIE interaktywny warsztat na podst. instalacji Patrycji Mastej i Magdaleny Skowrońskiej.

Którędy droga, by wejść w swój sen? Jak z niego wyjść i co zrobić by mogli doświadczyć go inni?

Zwykle sen jawi nam się pod postacią pozornie niezrozumiałych abstrakcyjnych wizji. W nich wyrażają się m.in. nagromadzone podczas dnia niepokoje, dokonuje synteza myśli, a także generowane są nowe pomysły i potężne wglądy. Podczas warsztatu "Obrazośnienie" dzięki użyciu symboli i wieloznaczności języka dotrzemy do naszych snów/ stanów, które tkwią w naszej "podświadomości". Wejdziemy w proces twórczy i zwykle niedostępne odczucia wyrazimy pod postacią pozornie surrealistycznych kolaży (zarówno z pomocą naszej cyfrowej aplikacji jak i manualnie). Warsztat pozwoli nam zinterpretować i zrozumieć własne procesy emocjonalne dzięki wykorzystaniu języka sztuki.

Patrycja Mastej Absolwentka i obecnie wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Współlaureatka Nagrody Kulturalnej "Gazety Wyborczej" wARTo w 2009 roku za projekt "Interaktywny Plac Zabaw". Działa aktywnie na polu sztuki współczesnej i designu. Zawodowo zajmuje się projektowaniem interaktywnych wystaw, grafik i ilustracji. Specjalizuje się w opracowywaniu wielkoformatowych panoram, zawierających bogate zestawy ruchomych obrazów. Równolegle realizuje cyklicznie wystawy indywidualne, tworzy pluszowe obiekty, rysunki, obrazy, instalacje, w których bada procesy związane z pamięcią i świadomością ciała, wykorzystując metodę twórczą tancerzy Butoh. Współpracuje z Muzeum Współczesnym Wrocław, jest autorką wystaw interaktywnych z cyklu "Samoobsługowe Muzeum", które od 2014r przygotowuje w partnerstwie z Magdaleną Skowrońską..

Magdalena Skowrońska Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych oraz Psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiowała w Liberal Arts and Sciences na Uniwersytecie w Tilburgu 2008/2009, jest beneficjentką półrocznego stypendium na Universidad Complutense de Madrid 2011/2012. W latach 2014–2017 kuratorka programu edukacyjnego w Muzeum Współczesnym Wrocław. W latach 2015–2017 współpracowała z Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w roli wykładowcy na kierunku Mediacja Sztuki. Od roku 2014 wspólnie z artystką Patrycją Mastej opracowuje i kuratoruje wystawy interaktywne, w tym wystawy z cyklu "Samoobsługowe Muzeum". Jest trenerką sztuki, psycholożką, prowadzi m.in. warsztaty sensualne, angażuje się w projekty społeczne, które wzmacniają poczucie wspólnoty z wykorzystaniem metod twórczych. 

Zgłoszenia: promocja@mbpzory.pl lub tel. 32 43 43 197 wew. 26.

 

24.10 CZWARTEK

15:00 - 17:00 LEKCON O FANTASTYCE Z MIROSŁAWEM P. JABŁOŃSKIM          

Lekcon to rozmowa, dialog z młodzieżą o fantastyce, o jej powstaniu, prekursorach o pisarzach, którzy wpłynęli na postrzeganie świata, lub poprzez fantastykę zmienili świat rzeczywisty. Padną pytania o to, czym dla młodzieży jest fantastyka, co myślą na jej temat i czy uciekają w świat odrealniony i jest im bliższy niż codzienność. Zwrócimy uwagę na wartościowy świat słowa, który łamie granice, schematy i konwenanse. Staje się źródłem twórczości i nieskrępowanej wizji świata.

MIROSŁAW PIOTR JABŁOŃSKI – polski pisarz science-fiction, tłumacz, scenarzysta filmowy, dziennikarz i podróżnik. W 1981 ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Absolwent zaocznego Studium Scenariuszowego przy PWSFTviT w Łodzi. Laureat twórczego Stypendium Miasta Krakowa w 1988 roku. Jego debiutem w literaturze fantastycznonaukowej było opowiadanie Drzewo genealogiczne zamieszczone na łamach „Nurtu” (1/1978). Drukował również w „Gazecie Krakowskiej”, „Problemach”, „Piśmie Literacko-Artystycznym”, „Fantastyce”, „Fenixie”. Debiutem książkowym Jabłońskiego była powieść Kryptonim 'Psima' (Iskry 1982), należąca do nurtu klasycznej fantastyki. Napisał również Nieśmiertelny z Oxa, Schron, Trzy dni Tygrysa, Dubler, Elektryczne banany czyli ostatni kontrakt Judasza, Tajemnica czwartego apokryfu (z Andrzejem Molem). Scenariusz filmu Piotra Szulkina Ga, ga. Chwała bohaterom zainspirowany był częściowo tą właśnie powieścią oraz filmem Twaróg Pier Paola Pasoliniego. Jako dziennikarz pracował i współpracował z krakowską „Gazetą Towarzyską”, „Czasem Krakowskim”, „Gazetą Krakowską” oraz „Gazetą Wyborczą”, a obecnie głównie z nowojorskim „Nowym Dziennikiem”, w którym publikuje reportaże z podróży. Członek krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

Zgłoszenia: promocja@mbpzory.pl lub tel. 32 43 43 197 wew. 26.


18:00 PANEL DYSKUSYJNY "FANTASTYKA LITERATURĄ ABSOLUTNĄ?": Anna Kańtoch, Michał Cholewa, Mirosław P. Jabłoński

Fantastyka odgrywa nadrzędną rolę dla dziennikarzy, redaktorów i pisarzy, dla których jest pracą, pasją i życiem. Paneliści wypowiedzą się na temat fantastyki i zastanowią się czy fantastyka może być literaturą absolutną, czy nią jest, czy nigdy nią nie będzie.    

ANNA KAŃTOCH Autorka powieści i opowiadań z gatunku fantastyki i kryminału, pięciokrotna laureatka Nagrody Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla oraz zdobywczyni nagrody Kryminalna Piła i Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. Jest autorką takich książek jak Łaska, Światy Dantego, Wiara oraz cyklu Przedksiężycowi. W 2003 r. zapisała się do Śląskiego Klubu Fantastyki, rok później zadebiutowała na łamach czasopisma „Science Fiction”, gdzie ukazało się jej opowiadanie pod tytułem Diabeł na wieży. Jej teksty regularnie ukazują się w prasie, na łamach takich czasopism jak „Science Fiction” oraz „Nowa Fantastyka”, jak również w zbiorach i antologiach, jak „Światy Dantego” oraz „Bajki dla dorosłych”. Pierwsza powieść Anny Kańtoch Miasto w zieleni i błękicie ukazała się w 2004 roku. Druga 13 anioł została nominowana do Nagrody im. Janusza A. Zajdla, lecz na statuetkę pisarka musiała jeszcze poczekać, by po publikacji opowiadania Światy Dantego otrzymać statuetki za opowiadania Duchy w maszynach, Człowiek nieciągły i Sztuka porozumienia i za pierwszy tom cyklu Przedksiężycowi. Napisała serię do nastoletnich czytelników Nina Pankowicz, składającą się z książek „Tajemnica diabelskiego kręgu” oraz „Tajemnica nawiedzonego lasu”. Po ciepłym przyjęciu powieści Czarne Anna Kańtoch zdecydowała się na zwrot w stronę kryminału, dzięki czemu powstały tak intrygujące książki jak „Wiara”, „Łaska” oraz najnowsza powieść pisarki zatytułowana „Niepełna”.

MICHAŁ CHOLEWA Matematyk z wykształcenia, informatyk z zawodu, fantasta z zamiłowania. Fantastyką interesuje się odkąd pamięta, nałóg czytania wykształcono mu podstępnie za młodu, a zainteresowanie pisaniem przyszło z czasem. Fan twórczości Stanisława Lema, Joe’ego Haldemana i Roberta A. Heinleina. Historycznie zainteresowany wojną na Pacyfiku 1941-1945. Od 1995 członek Śląskiego Klubu Fantastyki. Fan Calvina i Hobbesa (osobliwie Hobbesa). Miłośnik twórczości Stanisława Lema, George`a R.R. Martina i Rogera Zelaznego. Autor powieści z cyklu Algorytm wojny: Gambit, Punkt cięcia, Forta, Inwit, Sente i zbioru opowiadań Echa. Laureat Nagrody im. Janusza Zajdla oraz Srebrnego Wyróżnienia Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego za powieść pt. Forta.

MIROSŁAW PIOTR JABŁOŃSKI – polski pisarz science-fiction, tłumacz, scenarzysta filmowy, dziennikarz i podróżnik. W 1981 ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Absolwent zaocznego Studium Scenariuszowego przy PWSFTviT w Łodzi. Laureat twórczego Stypendium Miasta Krakowa w 1988 roku. Jego debiutem w literaturze fantastycznonaukowej było opowiadanie Drzewo genealogiczne zamieszczone na łamach „Nurtu” (1/1978). Drukował również w „Gazecie Krakowskiej”, „Problemach”, „Piśmie Literacko-Artystycznym”, „Fantastyce”, „Fenixie”. Debiutem książkowym Jabłońskiego była powieść Kryptonim 'Psima' (Iskry 1982), należąca do nurtu klasycznej fantastyki. Napisał również Nieśmiertelny z Oxa, Schron, Trzy dni Tygrysa, Dubler, Elektryczne banany czyli ostatni kontrakt Judasza, Tajemnica czwartego apokryfu (z Andrzejem Molem). Scenariusz filmu Piotra Szulkina Ga, ga. Chwała bohaterom zainspirowany był częściowo tą właśnie powieścią oraz filmem Twaróg Pier Paola Pasoliniego. Jako dziennikarz pracował i współpracował z krakowską „Gazetą Towarzyską”, „Czasem Krakowskim”, „Gazetą Krakowską” oraz „Gazetą Wyborczą”, a obecnie głównie z nowojorskim „Nowym Dziennikiem”, w którym publikuje reportaże z podróży. Członek krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

 

25.10 PIĄTEK

16.00 - 21.00 TURNIEJ W LEAGUE OF LEGENDS - 2vs2 ARAM     

Zapraszamy 6 dwuosobowych drużyn do wzięcia udziału w turnieju League of Legends.
Tryb: ARAM, mapa: Howling Abyss, Region: północ-wschód

Rozgrywka własnymi kontami. Możliwość użycia swojego laptopa lub podłączenia własnego sprzętu (mysz, klawiatura, słuchawki).
Zgłoszenia: promocja@mbpzory.pl lub tel. 32 43 43 197 wew. 26.
 

18:00 MEET ART Z MATEUSZEM MICHALSKIM "KALBEROS", który opowie o procesie tworzenia bohaterów fantastycznych

Mateusz Michalski "Kalberos" – niezależny ilustrator kreatywny, zajmuje się concept art-em, ilustrowaniem książek, gier, reklam, filmów. Jego lubiona specjalizacja to tak zwany "speed painting". Rysunkiem cyfrowym zajmuję się od 8 lat. Jego historia zaczęła się od kontaktu z mangą/ anime. Urodził się w 1987r w Żywcu. Współpracował m.in. z takimi firmami jak IMGN.Pro 7levels, K202, 11 Bit Studio, Gingi  - Illustrator i wiele innych. Obecnie pracuje przy rożnych projektach, jego prace można śledzić pod linkami https://www.artstation.com/kalberos i https://www.instagram.com/kalberos/

 

26.10 SOBOTA

9:00-16:30 WARSZTATY PROJEKTOWANIA GIER PLANSZOWYCH (JAKUB CIKAŁA)
Gry niezależnie od tego czy cyfrowe czy analogowe rządzą się tymi samymi prawami. Na warsztatach nauczysz się jak projektować gry planszowe. Poznasz różne typy gier, przetestujesz ciekawe tytuły. Stworzysz swój grywalny prototyp gry planszowej!

Harmonogram:
09:00-10:30 Wprowadzenie teoretyczne: Mechanika, Dynamika, Komponenty gry.
10:30-12:00 Opracowanie wstępnych założeń gry:
12:00-12:45 Lunch + rozmowa
12:45-16:30 Opracowanie grywalnego prototypu gry: prototypowanie, testowanie, korekty, wprowadzanie korekt do projektu, testowanie, korekty

Prowadzący Jakub Cikała jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach wydziału Projektowania Graficznego. Od 2008 pracuje na uczelni ASP w Katowicach jako asystent w pracowni Intermediów i Technik Cyfrowych w katedrze Grafiki Warsztatowej gdzie prowadzi projekty związane z projektowaniem interakcji, gier i grafiki dynamicznej i przestrzennej. Jako artysta tworzy interaktywne obiekty graficzne, grafikę cyfrową statyczną jak i dynamiczną. Jego prace można było oglądać między innymi w GCK w Katowicach, Neues Kunstforum w Kolonii, Galerii Sztuki Współczesnej w Mińsku, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Tianjin - Chiny oraz wielu innych. Projektant systemów informacji wizualnej. Brał udział w takich projektach jak SIW w nowym budynku Muzeum Śląskiego; Trasa spacerowa - Nikiszowiec; SIW Galeria Katowicka; SIW MODO - domy mody - Warszawa. W Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości im. Karola Goduli w Chorzowie prowadzi przedmiot Projektowanie Gier i Grafiki Interaktywnej, gdzie poruszane są praktyczne aspekty projektowania i prototypowania gier w kontekście ich mechaniki, dynamiki i ich komponentów. Od 2010 r. jest członkiem Polskiego Towarzystwa Badania Gier, a od 2018 r. współtworzy niezależne studio deweloperskie Sigur Studio projektując mechanikę i tworząc grafikę do gier.

Zgłoszenia: promocja@mbpzory.pl oraz tel. 32 43 43 197 wew. 26.


12:00-14:30 COSPLAY DLA POCZĄTKUJĄCYCH I NIE TYLKO - STWÓRZ FANTASTYCZNY REKWIZYT
Warsztaty kreowania własnego bohatera fantastycznego. Teoria połączona z praktyką – opanuj podstawowe techniki pracy z pianką EVA i termoplastykami Thibra (najpopularniejszymi materiałami używanymi w cosplay'u) podczas wykonywania własnego rekwizytu (na warsztatach zaproponowany zostanie element jednak z pełną dowolnością wykonania i ozdobienia)! A do tego kilka cosplayowych sztuczek!

Prowadzący Grzegorz "Corvado" Cieślak – z zamiłowaniem do tworzenia od zawsze. Praktykuje robienie czegoś z niczego. Tworzeniem cosplayu zajmuje się od kilku lat, choć techniki pracy z przeróżnymi materiałami praktykował przy wielu różnych projektach DIY od kiedy pamięta.

Zgłoszenia: promocja@mbpzory.pl lub tel. 32 43 43 197 wew. 26.


17:00 - 17:30 EPILOGCON konkurs literacki


17:30-19:30 WYKŁAD O E-SPORCIE (Daniel Hałat)
Na czym polega e-sport? Czy e-sportowcy są prawdziwymi sportowcami? Jak wyglądają turnieje i mecze e-sportowe? Czy z e-sportu można żyć? Jeśli nurtują Was te pytania przyjdźcie na wykład o e-sporcie, który będzie dotyczyć kulis powstawania wydarzeń e-sportowych.

Prowadzący Daniel Hałat od 10 lat zajmuje się projektowaniem i programowaniem gier wideo. Współtworzył takie gry jak "Dawid Podsiadło Gra", "Symmetry", "Repressed", "Bloody Finger Jump", "BRAIN IT: Amazing Adventure". Obecnie pracuje w growym indie "Sigur Studio" jako Lead Designer.

18:00 - 19:30 WORKSHOP QUILLART
Wwarsztaty tworzenia światów alternatywnych, rzeczywistości nieznanych i wymyślonych
za pomocą nowoczesnych technologii.     
Uczestnicy stworzą projekty za pomocą aplikacji Quill, w której za pomocą kontrolerów OculusTouch własnoręcznie namalują swoje światy w wirtualnej rzeczywistości w goglach VR OculusRift.

 

ZAŁĄCZNIKI: